EDUCAȚIA RELIGIOASĂ CA DIMENSIUNE A EDUCAȚIEI INTEGRALE
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.14831302Keywords:
religious educations, church, family, school, ethic sistemAbstract
Religious Education as a Dimension of Integral Education.
The role of religious education in the formation of an individual cannot be contested. Religious education contributes to the development of life skills necessary for social interaction and is influenced by close relationships, the family environment, significant interactions, and experiences within various social groups and institutions. Observing the benefits of religious education, it is considered that it should be an integral part of the educational system and that no educational system can be complete without the necessary religious inputs. Religious education prepares individuals for developing a holistic perception of reality, stimulating consciousness and behavior towards embracing a personal existential purpose. The Christian religion is the foundation of morality for any individual, regardless of the social context they find themselves in.
References
• BĂBAN, Adrian, Consiliere educațională, Cluj-Napoca, Psinet, 2002.
• BRAITHWAITE, R.B., „Religious Statements as Ethically but not Factually Significant”, în John Hick (Ed), The Existence of God, New York, Macmillan, 1964.
• CALVIN, Jean, Învățătura religiei creștine, vol. I, Oradea, Editura Cartea Creștină, 2003.
• CUCOȘ, Constantin, Pedagogie, Iași, Editura Polirom, 1996.
• DOBRIN, Emanuel, Importanța și necesitatea comunicării mesajului Evangheliei pentru actuala generație de adolescenți influențată de mass-media și tehnologia informațională, Cluj Napoca, Editura Risoprint, 2020.
• DOUGHERTY, P. Jude, Logica religiei, Târgu Lăpuș, Editura Galaxia Gutenberg, 2009.
• DRONCA, Teodor, Hermeneutica imaginarului religios, Arad, Editura Universității Aurel Vlaicu, 2013.
• GALERIU, Constantin, „Pedagogia creștină şi pedagogia laică” în Îndrumări metodologice şi didactice, București, Editura Institutului Biblic, 1990.
• GODEANU, Felix, Educaţia inter / transreligioasă în școală. Repere teoretice şi metodice pentru implementarea unei paradigme educaţionale religioase complexe, Iași, Editura Lumen, 2015.
• GRIGORE, Nicu, Comunicarea Cuvântului lui Dumnezeu de către Biserică în societatea contemporană folosind resursele internetului, Cluj Napoca, Editura Risoprint, 2020.
• HILL, Jonathan, Ghid al istoriei creștinismului, Oradea, Editura Casa Cărții, 2008.
• HILL, Jonathan, Istoria gândirii creștine, Oradea, Editura Casa Cărții, 2007.
• IOAN GURĂ DE AUR, Sfântul, Omilia a VII-a la Faptele Apostolilor, II, Migne, P.G.
• LIPOVETSKY, Gilles, L’ère du vide, Paris, Gallimard, 1983.
• MIHĂLȚAN, Ioan, Episcop, Experiențe pastorale, Oradea, Editura Oradea, 1995.
• MURZA, Otniel, „Motivații pentru promovarea educației generațiilor viitoare în lumina poruncilor și principiilor identificate în contextul educației promovate în poporul Israel și la Biserica Primară”, în Jurnalul Libertății de
Conștiință, vol. 11, nr. 3, Les Arsc, Edition IARSIC, 2023.
• PLĂMĂDEALĂ, Antonie, Mitropolit, Biserica în mers, vol. I, Sibiu, Tiparul Tipografiei Eparhiale, 1999.
• POP, Paraschiva, Copilul ca dar și responsabilitate, Oradea, Editura Cartea Creștină, 2007.
• POPESCU, Dumitru, Hristos, Biserică, Societate, București, Editura Institutului Biblic și de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, 1998.
• RĂDUŢ, B. Emanuel, „Aspecte privind educația teologică în Biserica Creștină după Evanghelie din România: instituții, presă și literatură”, în Marius Oanţă (coordonator), Studii de Istorie Eclesiastică, vol. III, Târgoviște, Editura Cetatea de Scaun, 2023.
• ROTARU, Ioan-Gheorghe, “Valences of Education”, în Proceedings of the 23th International RAIS Conference on Social Sciences and Humanities, August 15-16, 2021, Princeton, NJ, United States of America, pp. 190-196.
• ROTARU, Ioan-Gheorghe, “Aspects of Biblical Philosophy on the Development of World Civilizations”, Scientia Moralitas. International Journal of Multidisciplinary Research 8 (2023), nr.1, pp. 62-79.
• ROTARU, Ioan-Gheorghe, “Current Values of Education and Culture”, în Proceedings of the 23th International RAIS Conference on Social Sciences and Humanities, August 15-16, 2021, Princeton, NJ, United States of America, pp. 87-92.
• ROTARU, Ioan-Gheorghe, “Câteva lecții spirituale dintr-o experiență a Școlii Profeților din vremea Profetului Elisei”, Timotheus – Incursiuni Teologice Tematice, vol. 5, nr. 1, 2018, Editura Universitară, București, pp.25-34.
• ROTARU, Ioan-Gheorghe, “Aspecte ale secularizării şi ale omului secularizat”, Studia Universitatis Babeş-Bolyai, Theologia Orthodoxa, (2006), L-LI, nr.1, Cluj-Napoca, Presa Universitară Clujeană, pp. 251-266.
• ROTARU, Ioan-Gheorghe, “Misiunea Bisericii în societate”, Timotheus – Incursiuni Teologice Tematice, 4 (2), 2017, pp.57-76.
• SMITH, Christian, Moral Believing Animals: Human Personhood and Culture, Oxford, Oxford University Press, 2003.
• STAN, Liliana, Dezvoltarea copilului şi educaţia timpurie, Iași, Editura Polirom, 2016.
• ȘEBU, Sebastian, „Propovăduirea Evangheliei în Biserica Română din Transilvania”, în Mitropolia Ardealului. Contribuții transilvane la teologia ortodoxă, Sibiu, Tiparul Tipografiei Eparhiale, 1988.
• TILLICH, Paul, Theology of Culture, London, Oxford University Press, 1959.
• ȚUȚEA, Petre, 322 de vorbe memorabile ale lui Petre Țuțea, București, Editura Humanitas Fictions, Ediție digitală, 2014.
• UNGUREANU, Camil, Religia în democrație. O dilemă a modernității, București, Editura Polirom, 2011.
• WILKINS, M. J., „Discipoli: evanghelii”, în Daniel G. Reid (ed.), Dicționarul Noului Testament, Oradea, Editura Casa Cărții, 2008.
• WEITHMANN, J. Paul, Religion and the Obligations of Citizenship, Oxford, Cambridge University Press, 2002.