MOTIVAȚII PENTRU UNITATEA BISERICILOR ÎN PROMOVAREA EDUCAȚIEI CREȘTINE ÎN FAȚA INFLUENȚELOR POSTMODERNISTE

Authors

  • Lect. univ. dr. Otniel Murza Institutul Teologic Creștin după Evanghelie „Timotheus” București, România

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.14856558

Keywords:

Christian education, Church, postmodernism, future generation, change, teaching

Abstract

Motivations for the unity of the Churches in promoting Christian education in the face of postmodernist influences.
In today’s everyday life, biblical Christian values are being pushed by certain “representatives” in secular civil society towards marginalization and elimination from every possible field. This is done using a language that claims to be non-discriminatory or “politically correct”, i.e. interested in equally defending the rights of all citizens and minorities of all kinds. Despite disregarding the will and rights of the majority/majorities, the neo-social discourse redefines terms dedicated to Christian and Romanian culture and attempts to impose various decisions that strike at moral, religious, Christian, and biblical values. Sometimes Christian churches, regardless of denomination, are caught unawares by these “attacks”. This study highlights the importance of a common front to defend the values of the Churches in the face of the influences and actions of postmodernism. Even though the individual Churches recognize that here are major doctrinal differences between them, such as the doctrine of salvation, water baptism, baptism in the Holy Spirit, and others, what they expressly have in common is the Bible or Holy Scripture, which each claims to be the inspired Word of God, and the desire to help others live a life according with the Christian faith.

References

• Biblia, Ediția Dumitru Cornilescu Corectată, 1924.

• CHROSTOWSKI, Mariusz, „Teaching religion in postmodern society: some insights from the German “Carousel of Concepts” for the renewal of Catholic religious education in Poland”, British Journal of Religious Education, 2024, pp. 1-19.

• DOBRIN, Emanuel, Importanța și necesitatea comunicării mesajului Evangheliei pentru actuala generație de adolescenți influențată de mass-media și tehnologia informațională, Cluj-Napoca, Editura Risoprint, 2020.

• DOBRIN, Emanuel, „Modalități prin care a fost asigurat dreptul și accesul la educație în timpul crizelor generate de pandemie și război”, Jurnalul Libertății de Conștiință, Les Arcs, Editions IARSIC, Vol. 11, Nr. 1, 2023, pp. 478-490.

• HILL, Jonathan, Istoria gândirii creștine, Oradea, Editura Casa Cărții, 2007.

• ISHOLA, J., Olufemi, „Effects of Post-Modernism on Religious Education Practice”, în: CARTER, W. John Ed., Light in a Once-Dark World: Contemporary Issues in Nigerian Christianity, Independently published, Vol. 5, 2023, pp. 394-408.

• LEONTE, Luca-Samuel, „O perspectivă biblică asupra educației iudeo-creștine”, Jurnalul Libertății de conștiință, Edition IARSIC, Les Arcs, Vol. 11, Nr. 1, 2023, pp. 671-690.

• MURZA, Otniel, „Motivații pentru promovarea educației generațiilor viitoare în lumina poruncilor și principiilor identificate în contextul educației promovate în poporul Israel și la Biserica Primară”, Jurnalul Libertății de conștiință, Les Arcs, Edition IARSIC, Vol. 11, Nr. 3, 2023, pp. 203-219.

• ROTARU, Ioan-Gheorghe, “Education and Religion in Jerusalem and Babylon, Viewed through the Prism of the Book of Daniel”, în Proceedings of the 17th International RAIS Conference on Social Sciences and Humanities, June 1-2, 2020, edited by Julia M. Puaschunder, pp.154-160. Johns Hopkins University, Montgomery, United States of America, 2020.

• ROTARU, Ioan-Gheorghe, “Misiunea Bisericii în societate”, Timotheus – Incursiuni Teologice Tematice 4 (2), 2017, pp. 57-76.

• ROTARU, Ioan-Gheorghe, “Biserica lui Dumnezeu, sursa unui Râu al Vieţii şi al Vindecării”, Argeşul orthodox, 2012, XI, nr.564.

• ROTARU, Ioan-Gheorghe, “Aspecte ale secularizării şi ale omului secularizat”, Studia Universitatis Babeş-Bolyai, Theologia Orthodoxa, (2006), L-LI, nr.1, Cluj-Napoca, Presa Universitară Clujeană, pp. 251-266.

• SANTOSO, Juli, TANASYAH, Yusak, SUTRISNO, HUTABARAT, Christiani, RISMAWATI, Netti, „Postmodernism and the Challenges of a Christian Education Worldview in Higher Education in Indonesia”, Pharos Journal of Theology, Vol. 105, Nr. 2, 2024, pp. 1-11.

• SHELLEY, L., Bruce, Church History in plain language – Updated 2nd Edition, Dallas, Texas, Word Publishing, 1995.

• SIRE, W., James, Universul de lângă noi, Oradea, Editura Cartea Creștină, 2005, p. 223.

• STANGER, Frank Bateman, „The Attitude of the Early Christian Church Toward Education”, The Asbury Seminarian, Vol. 10, Nr. 1, 1956, pp. 25-35.

• ȚON, Iosif, Căderea în ritual, Oradea, Editura Cartea Creștină, 2009.

• VANHOOZER, J., Kevin, „Theology and the condition of postmodernity: a report on knowledge (of God)”, în VANHOOZER, J., Kevin Ed., The Cambridge Companion to Postmodern Theology, Cambridge UK, Cambridge University Press, 2003, pp. 3-22.

• VERWER, George, Messiology: The Mistery of How God Works Even When It Does’t Make Sense to Us, CWR, Surrey UK, 2018.

• WHITTY, Mike, BIBERMAN, Jerry, „Theocracy: A Continuing Challenge to Post-Modernism. How Democracy Requires a Post-Modern Attitude for the Positive Evolution of Global Society”, Tamara - Journal for Critical Organization Inquiry, Kozminski University, Vol. 10, Nr. 3, 2012, pp. 53-58. <https://journals.kozminski.edu.pl/system/files/173-629-1-PB.pdf>

Surse secundare:

• ROTARU, Mihai Răzvan, „Războiul icoanelor: ce spun părțile implicate”, Dezvăluiri, 10 octombrie 2018, sursa: <https://www.dezvaluiri.ro/razboiul-icoanelor-ce-spun-partile-implicate/>, accesat la 10.09.2024.

• SPRINGER, Keith, „What Does the Bible Say About Christian Education?”, postat la 15.08.2019, sursa: <https://www.lakeviewwesleyan.org/blog-post/what-does-the-bible-say-about-christian-education>, accesat la 20.09.2024.

Downloads

Published

2025-02-17

How to Cite

MOTIVAȚII PENTRU UNITATEA BISERICILOR ÎN PROMOVAREA EDUCAȚIEI CREȘTINE ÎN FAȚA INFLUENȚELOR POSTMODERNISTE. (2025). Journal for Freedom of Conscience (Jurnalul Libertății De Conștiință), 12(2), 707-722. https://doi.org/10.5281/zenodo.14856558