VALORILE EDUCAȚIEI ACTUALE ȘI PLURALISMUL RELIGIOS ÎN PEISAJUL INDIVIDUALISMULUI ȘI EXTREMISMULUI COTIDIAN
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.14856582Keywords:
Jesus Christ, the Church, education, religious pluralism, individualism, everyday extremismAbstract
Today’s Educational Values and Religious Pluralism in the Landscape of Everyday Individualism and Extremism.
The value of education is exactly that of life itself, because training involves, first of all, learning to live. The main purpose of education is the evolution of the individual towards an independent self. At present this is also the main human challenge. Effective education consists in giving the child roots (to develop) and then wings (to flly). Safety, the solidity of the huyman foundation (obtained through family and school education) and the permanent strengthening of confidence and self-esteem are the main premises of personal success, as well as in fighting against deviance and delinquency. In order to accomplish the purpose of education, we appreciate that at the micro-social level, the revitalization of the basic functions of the social institutions with an educational role and social control of the family, school and social community is required. During this time of dissolution of the moral benchmarks, education can and must bring a new behavioral breath at the individual and social level, in this sense, the school and the familiy, the main educational factors, must continue to cooperate both in the urban and in the rural environment, more than ever trying to find the most suitable ways of working together in educating children in the spirit of assimilation and respect for the most important values of society. And they must do that by following the exhortation of our Savior Jesus Christ: ,,Let the little children come to me, and do not hinder them, for the kingdom of heaven belongs to such as these” (Matthew 19, 14) and by teaching the children the golden rule of christian morality that our Lord Jesus Christ taught us: ,,Therefore, whatever you want people to do for you, do the same for them, because this summarizes the Law and the Prophets” (Matthew 7, 12).
References
• BIBLIA SAU SFÂNTA SCRIPTURĂ, Ediţie Jubiliară a Sfântului Sinod, versiunea diortosită şi adnotată de Bartolomeu Valeriu ANANIA, Arhiepiscopul Clujului, București, Editura IBMBOR, 2001.
• ALBU, Emilia, Manifestări tipice ale devierilor de comportament la elevii preadolescenţi, Prevenire şi terapie, București, Editura Aramis, 2002.
• BARRY, A. Kosmin, KEYSAR Ariela, Secularism & Secularity – Contemporary International Perspectiv, Hartford, Trinity College, 2007.
• BIZĂU, Ioan, Viața în Hristos și maladia secularizării, Cluj-Napoca, Editura Patmos, 2002.
• BOWKER, John, The Oxford Dictionary of World Religions, Oxford Universitary Press, 1997.
• CARSON, D. A., WOODBRIDGE John D., Dumnezeu și cultura. Mărturia creștină într-un veac al pluralismului, Oradea, Editura Cartea Creștină, 2006.
• COSTA, Gavin D’., FORD David F., Theology of Religions. The Modern Theologians – an introduction to Christian Theology since 1918 – third edition, Blackwell Publishing, Malden, 2005.
• CUCOȘ, C., Pedagogie, Iași, Editura Polirom, 2006.
• DANIEL, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, Evanghelia slavei lui Hristos. Predici la Duminicile de peste an, București, Editura Basilica, 2016.
• DURKHEIM, Emile, Sociologie și filozofie, Biblioteca socială, 1925.
• EARL, Gardner Howard, Psychology, 1999.
• ELIADE, Mircea, The Encyclopedia of Religion, MacMilan Publishing Company, 4/1987.
• ERICKSON, Millard J., The Postmodern World : discerning the times and the spirit of our age , Wheaton, Crossway Books, 2002.
• GEISLER, Norman. L., TUREK Frank, Nu am destulă credință să fiu ateu, traducere Florin Mermeze, Oradea, Editura Casa Cărții, 2007.
• GRENZ, Stanley J., GURETZKI David, Cherith Fee Nordling, Dicționar de termeni teologici, traducere Emanuel Conțac, Cluj-Napoca, Editura Logos, 2005.
• GRIGORAȘ, Ioan, Personalitatea morală, București, Editura Ştiinţifică şi Enciclopedică, 1982.
• IORGA, Nicolae, Idei asupra problemelor actuale, București, Editura Cugetarea, 1934.
• IRINEU, Dr., Mitropolitul Olteniei, Dialoguri teologice pe file de calendar, Craiova, Editura Mitropolia Olteniei, 2019.
• KELLER, Timothy, Argument pentru Dumnezeu – credința într-o epocă a scepticismului, traducere Cornel Țicărat, Oradea, Editura Kerigma, 2013.
• LUDUȘAN, Mărioara, Familia în societatea contemporană, Eseu, Universitatea “1 Decembrie 1918”, Alba Iulia.
• MELVILLE, Gert, Brill’s Encyclopedia of the MIddle Ages, Brill, 2/2016.
• MIHĂILESCU, I., Familia în societățile europene, București, Editura Universității din București, 1999.
• MITROFAN, I., Psihopatologia, psihoterapia și consilierea copilului (abordare experiențială), București, Editura SPER¸ 2001.
• NICOLA, Ioan, Pedagogie, Ediția a II-a, București, Editura Didactică și Pedagogică, 1994.
• NIŢĂ, Nelu, Dr., „Educația - misiune, valori și principii de viaţă, cu rol important în prevenirea devianței și delincvenței juvenile”, revista Acta Universitatis George Bacovia. Juridica, volumul 5, nr. 1, 2016.
• PATAPIEVICI, Horia Roman, Omul recent, București, Editura Humanitas, 2001.
• PETCU, M., Delincvența. Repere psihosociale, Cluj Napoca, Editura Dacia, 1999.
• POPA, Dr. Irineu, Mitropolitul Olteniei, Învață-mă să te iubesc, Iubire! Încercare ortodoxă asupra teodiceei iubirii, București, Editura Academiei Române, 2021.
• RALEA– Pasadena, „Pluralism”, în Enciclopedia Universală Britanica, vol. 12, București, Editura Litera, 2020.
• ROTARU, Ioan-Gheorghe, “A look at how the concept of human rights has evolved over time”, în Journal For Freedom of Conscience ( Jurnalul Libertății de Conștiință), vol 11, nr.2 (2023), pp.825-874.
• SMART, Ninian, The World’s Religions: Old Traditions and Modern Transformations, Cambrige University Press, 1993.
• STANLEY, Grenz, J., Guretzki, DAVID Guretzki,, CHERITH Nordling Fee, Dicționar de termeni teologici, traducere Emanuel Conțac, Cluj-Napoca, Editura Logos, 2005.
• SWIDLER, Leonard, The Study of Religion in an Age of Global Dialogue, Temple University Press, 2000.
• ȘOFRAN, O., Instrucție și educație, București, Editura Enciclopedică, 1970.
• TAYLOR, Charles, Ungureanu Camil, Religia astăzi. Religia în democrație – o dilemă a modernității, Iași, Editura Polirom, 2011.
• TOLICI, Dr. Daniela, „Educație, digitalizare și divinitate”, Jurnalul Libertății de Conștiință, Vol. 11, Nr. 1, Les Arcs, France, Editions IARSIC, 2023.
• TRACY, David., Rolul teologiei în viața publică – câteva reflecții, în ,,Compendiu de Teologie”, volumul I., programul de Master „Teologie Publică” , Arad, Universitatea Aurel Vlaicu, 2018.
• VOICULESCU, Florea; TUDOR, Ioana; ALDEA, Delia; PETROVAN, Ramona; BUDA, Lucia; TĂUȘAN, Liana, Psihopedagogie, Alba Iulia, Editura Aeternitas, 2006.
• WAGGONER, Michael; D., WALKER, Nathan C., The Oxford Handbook of Religion and American Education, Oxford, Oxford University Press, 2018.