CONCEPȚIILE UNOR FILOSOFI MUSULMANI DIN SECOLELE IX-XII DESPRE CUNOAȘTEREA „ADEVĂRULUI” PRIN „CREDINȚĂ” ȘI „RAȚIUNE”

Authors

  • Profesor Emerit Nicolae V. Dură Universitatea Ovidius din Constanţa
  • Conf. univ. dr. Cătălina Mititelu Universitatea Ovidius din Constanţa

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.14860237

Keywords:

Monotheistic religions, philosophical and theological culture, spiritual heritage, Muslim scholars

Abstract

The Conceptions of some Muslim philosophers from the 9th-12th centuries on knowledge of „Truth” through „faith” and „reason”.
The knowledge of the “Truth” through “faith” and “reason” has been testified by the texts of ancient philosophers (Plato, Aristotle, Plotinus, etc.) as well as by the “Sacred Books” of the Great Religions of mankind, whose texts have been examined and evaluated over the ages through the prism of the systems of thought of the different schools of theology and philosophy. From the pages of this study, the reader familiar with the fields of Philosophy, Theology, Law and the History of Culture and Spirituality will be able to learn about the conceptions of some Muslim scholars of the 10th - 12th centuries - of philosophical, theological and legal training - on knowledge through faith and reason, and, ipso facto, the relationship between Theology and Philosophy. However, the examination and evaluation of the text of such reputed Muslim philosophers, theologians and jurists as Al-Kindi, Al-Fārābi, Ibn Sīnā (Avicenna), Al-Ghazali and Ibn Rushd (Averroes), has enabled us to know not only their conception of Truth and the way of knowledge by faith and reason, but also the ways in which the Qur’anic text can be understood. Knowledge by faith and reason has contributed not only to initiating a dialog between the exponents of the two fields of knowledge and research, theology and philosophy, but also to the development of a philosophical and theological culture which underpins the edifice of the cultural and spiritual heritage of the Muslim world.

References

• ADAMSON, P., „Non-Discursive Thought in Avicenna’s Commentary on the Theology of Aristotle”, în J. McGinnis (ed.), Interpreting Avicenna: science and philosophy in Medieval Islam, Leoden, Brill, 2004, pp. 87 – 111.

• AL-FÂRÂBÎ, Le Livre du régime politique, Traduit et commenté par P. Vallat, Paris, Ed. Les Belles Lettres, 2012.

• AL-GHAZALI, Abu Hamid (1058-1111 CE): Munkidh min al-Dalal (Deliverance from Error), c. 1100 CE, (https://ghazali.org/books/md/gz101.htm).

• AL-GHAZALI, Deliverance from Error and Mystical Union with the Almighty, trad. M. Abūlaylah, Council for Research in Values and Philosophy, Washington, D.C., 2001.

• AL-KINDI, Despre filosofia primă, Ediție bilingvă, trad. G. Grigore, Iaşi, Editura Polirom, 2017.

• CANTIN, A., Saint Pierre Damien (1007-1072). Autrefois – aujourd’hui, Paris, Les Éditions du Cerf, 2006.

• Coranul cel Sfânt. Traducerea sensurilor și comentariu, ed. Asociația Studenților Musulmani din România, ed. I, Timișoara, Editura Islam, 1998.

• DURĂ, N. V., „Despre Filosofie şi Teologie. De la divergenţe de natură ideatică, la idei şi păreri convergente”, în Studii filosofice, II, 1 (2016), pp. 111-129.

• DURĂ, N. V., „Dialogul teologic interreligios şi regula sa de aur: „Libertas” et „in omnia Caritas””, în Revista de Teologie Sfântul Apostol Andrei, XI, 1 (2007), pp. 34-46.

• DURĂ, N. V., „Ecumenismul interreligios. Dialogul teologic cu religiile necreştine (Iudaismul şi Islamismul)”, în Glasul Bisericii, XLIII, 7-9 (1984), pp. 611-621.

• DURĂ, N. V., „Religion and Culture in Scythia Minor”, in Annals of the Academy of Romanian Scientists, Series on Philosophy, Psychology and Theology, I, 2 (2009), pp. 67-78.

• DURĂ, N. V., „„Teologia” şi „Filosofia”. Convergenţe sau divergenţe ideatice?!”, în Constantin Noica, La început era Cuvântul, Constanţa, 2012, pp. 175-207.

• DURĂ, N. V., „Valorile religios-creştine şi „moştenirea culturală, religioasă şi umanistă a Europei”. „Laicitate” şi „libertate religioasă””, în Modernitate, postmodernitate şi religie, Iaşi, Editura Vasiliana ‚ 98, 2005, pp. 19-35.

• IBN RUŠD, Cuvânt hotărâtor privind stabilirea legăturii dintre filosofie și legea revelată, trad. G. Grigore, Iași, Editura Polirom, 2020.

• IBN SĪNĀ, Cartea definițiilor (ediție trilingvă), Iași, Editura Polirom, 2012.

• IBN TUFAYL, Hayy bin Yaqzan sau Din tainele înțelepciunii răsăritene, Ediție bilingvă, trad. și ed. G. Grigore, Iași, Editura Polirom, 2013.

• JACKSON, S. A., On the Boundaries of Theological Tolerance in Islam: Abu Hamid al Ghazali’s Faysal al Tafriqa, Oxford University Press, 2002.

• MARITAIN, J., An Essay on Christian Philosophy, https://maritain.nd.edu/assets/570988/jacques_maritain_an_essay_on_christian_philosophy.pdf

• MCLEAN, G. F., Faith, Reason and Philosophy Lectures at the al-Azhar, Qum, Tehran, Lahore and Beijing, Council for Research in Values and Philosophy, Washington, D.C., 2000.

• ROTARU, I-Gh., Istoria filosofiei, de la începuturi până la Renaştere, Cluj-Napoca, Presa Universitară Clujeană, 2005.

• ROTARU, I-Gh., “Gândirea lui Plotin şi impactul neoplatonismului asupra gândirii creştine din primele secole”, Studia Universitatis Babeş-Bolyai, Theologia Orthodoxa, (2007), LII, nr.2, Cluj University Press, Cluj-Napoca, pp. 139-158.

• ROTARU, I-Gh., Aspecte antropologice în gândirea patristică şi a primelor secole creştine, Cluj-Napoca, Presa Universitară Clujeană, 2005.

• STĂNILOAE, D., Viața și învățătura Sfântului Grigorie Palama, Editura IBMBOR, București, 2006.

• TARTLER, G, Înțeleptul singuratic, Editura Humanitas, București, 2006.

Downloads

Published

2025-02-17

How to Cite

CONCEPȚIILE UNOR FILOSOFI MUSULMANI DIN SECOLELE IX-XII DESPRE CUNOAȘTEREA „ADEVĂRULUI” PRIN „CREDINȚĂ” ȘI „RAȚIUNE”. (2025). Journal for Freedom of Conscience (Jurnalul Libertății De Conștiință), 12(2), 808-837. https://doi.org/10.5281/zenodo.14860237

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>