VALORILE EDUCAȚIEI ACTUALE ȘI PLURALISMUL RELIGIOS ÎN PEISAJUL INDIVIDUALISMULUI ȘI EXTREMISMULUI COTIDIAN. STUDIU DE CAZ AL ȘCOLII RUT DIN CARTIERUL BUCUREȘTEAN FERENTARI
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.14887686Keywords:
Individualism, Marginalisation, Education, Religious Pluralism, Church, Ferentari, Social Responsibility, Urban Church MissionAbstract
The current educational values and religious pluralism in the context of individualism and extremism. A case study of the Ruth School in the Ferentari neighbourhood of Bucharest.
Contemporary society is profoundly shaped by globalization, technological advancements, and cultural shifts, leading to increased individualism and social inequality. In this social context, a solution is based on the educational values that promote both intercultural dialogue and religious pluralism. This study analyses the educational model of Școala Rut, a school that has successfully promoted intercultural dialogue and religious pluralism in the context of a marginalized community from the Ferentari district in Bucharest, Romania. By examining Școala Rut’s approach, this paper explores the role of education in addressing social challenges and fostering inclusive societies. This study employs a qualitative research methodology, including interviews, observations, and document analysis, to gain a deep understanding of Școala Rut’s educational practices and their impact on students and the community.
References
• ARCHIP, Andreea, „Văd Occidentul Din Ferentari - Copiii din Rahova Educați pe Banii Baptiștilor”, Adevărul Local București, 7 July 2011, sec. Umanitar.
• BUNACIU, Otniel. „Cartierul Ferentari - Stiluri de Viață și Dezvoltare Comunitară”, In Definirea Nevoilor, Înțelegerea Impactului și Dezvoltarea Strategiei Pentru o Implicare Eficientă a Fundației Providența în Comunitățile de Romi din Cartierul Ferentari, București, Editura Universitară, 2014.
• BUZDUCEA, Doru, Otniel Bunaciu, Darie Cristea, Emanuel-Adrian Sârbu, and Mihail Ciopașiu, Definirea Nevoilor, Înțelegerea Impactului și Dezvoltarea Strategiei pentru o Implicare Eficientă a Fundației Providența în Comunitățile de Romi din Cartierul Ferentari, București, Editura Universitară, 2014.
• CHIFU, Viorel, „La Vârsta Pubertății Țigănușii din Ferentari Reiau Clasele Primare”, Libertatea, 18 November 1997, sec. Social.
• CIOBANU, Cristian, Studiu de Geografie Mentală În Municipiul București, București, Lucrare de Doctorat nepublicată, 2011. 20 Ciopașiu, p. 187.
• CIOPAȘIU, Mihail, Pe Urmele lui Dumnezeu în Ferentari, București, Editura Tritonic, 2020.
• GIURGEANU, Stela, „Cercuri Concentrice”, Dilema Veche, 16 November 2007, Nr. 197 edition. https://dilemaveche.ro/sectiune/la-singular-si-laplural/articol/cercuri-concentrice-1.
• GYÖNGYI, Pásztor, and Péter LÁSZLÓ, „Ghetou și Ghetoizare”, in Enciclopedia Dezvoltării Sociale, edited by Cătălin Zamfir and Simona Stănescu, București, Editura Polirom, 2007.
• MIONEL, Viorel, „Administrative Policies in Urban Segregated Spaces. The Case of the Romanian Ghettos”, Transylvanian Review of Administrative Sciences Nr. 45E (2015), pp. 116–35.
• ODOBESCU, Vlad, „Ce Iese Dintr-Un Mugure?” Științescu București (blog), 20 May 2020. https://bucuresti.stiintescu.ro/2020/05/20/ce-iese-dintr-un-mugure/.
• SVENSSON, Ann-Lis, Breaking the Cycle of Exclusion, Roma Children in South East Europe, Belgrad, Publikum, 2007.
• VOINEA, Andrei Răzvan, Dana Dolghin, and Gergely Pulay, Ferentari Incomplet - Volumul I: Politici Urbane la o Margine de Oraș (1846-2011), Vol. 1, București, Editura Studio Zona, 2022.